Luister ook naar onze themakanalen  Chill out Opera Soundtracks

Win het album van de Week van pianist Jeremy Denk

Jeremy Denks nieuwste album, een dubbel-cd, bevat maar liefst 700 jaar aan muziekgeschiedenis. c.1300-c.2000 begint met een duistere, broedende compositie van middeleeuwse componist Guillaume de Machaut, en eindigt ongeveer 100 minuten later met een indrukwekkende étude van György Ligeti.

Denk heeft met dit album een verhaal te vertellen, in een "ketting" van sonische fragmenten waarin hij de muziekgeschiedenis met je doorneemt. Zo schrijft hij in het bijbehorende albumboekje: "er zijn climaxes wanneer alles over het wonder van ons ontstaan lijkt te gaan, maar er zijn ook momenten van impasse, waarin het niet duidelijk is hoe men verder kan gaan, en of het überhaupt verder kán gaan".

Win deze dubbel-cd door mee te doen met onze prijsvraag!

De eerste cd bevat vooral muziek uit de middeleeuwen en de renaissance, die in Denks eigen arrangementen nog verbazingwekkend hedendaags klinken. Denk wordt gefascineerd door de spookachtige schoonheid van de manier waarop verschillende muzikale stemmen met elkaar spreken, iets dat in de klassieke muziekwereld bekend staat als contrapunt. Dit contrapunt werd ontzettend veel gebruikt door componisten tot aan de classicistische periode; daarna werden akkoorden en harmonieën de focus van meer romantische componisten. J.S. Bachs Chromatic Fantasia and Fugue in D minor, BWV 903 klinkt als een soort overgang tussen de twee stijlen. Denk eindigt zijn eerste cd dan ook met deze fantasie, met een uitvoering waar virtuositeit vanaf blinkt, evenals genoeg gevoeligheid, waardoor het stuk als een soort afscheid gaat klinken.

De tweede cd bevat meer bekende componisten. Denk gaat op deze cd in op de elegantie van Mozart, die vrijwel gelijk bedolven wordt onder Beethovens donderende laatste sonate. Hij gaat hierna nog langs de rusteloze Schumann, onbeschaamde Chopin, en de refelectieve Brahms, totdat hij bij Liszts Liebestod belandt. De traditionele harmonie wordt getart dor Schönberg en Stockhausen, en uiteindelijk belandt Denk bij zijn geliefde Ligeti, wiens Automne à Varosvie gelanceerd wordt vanaf de diepste klanken van de piano. Een andere componist die wordt gerepresenteerd is Philip Glass – de enige nog levende componist op het album – met zijn Étude No. 2, die op een ongewoon sobere manier gespeeld wordt.